رایحه درمانی چیست؟

رایحه درمانی
امتیاز بدهید

مهمترین نکات در مورد رایحه درمانی

یکی از روش های مرسوم در طب مکمل، رایحه درمانی یا عطر درمانی است. منظور از طب مکمل این است که این روش درمانی نباید هرگز به عنوان یک روش درمانی جایگزین درمان های پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع آروماتراپی یا همان رایحه درمانی در کنار درمان های پزشکی به کار برده می شود. اما نباید فراموش کرد که در خصوص استفاده از آروماتراپی، بسیار مهم است که با افراد متخصص و پزشک معالج، مشورت های لازم صورت بگیرد. حال بعد از این مقدمه کوتاه اجازه بدهید برویم سراغ اصل ماجرا و ببینیم آروماتراپی یا همان رایحه درمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
همانطور که از نام این روش برمی آید، با استفاده از رایحه ها و اسانس ها و بوییدن آنها، می توان برخی از ناراحتی ها را بهبود بخشید. شیوه های گوناگونی برای انجام رایحه درمانی وجود دارد که در بخش بعدی به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درمانی 1 - رایحه درمانی چیست؟

روش های انجام رایحه درمانی

رایحه درمانی با روش های گوناگونی انجام می شود. در ادامه این بخش به روش های مرسوم آن می پردازیم.

۱- ماساژ با روغن های معطر

در این روش رایحه درمانی، با انجام ماساژ با استفاده از روغن های معطر، می توان دردهای مختلف را در عضلات و مفاصل به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد. این آرامش، در نتیجه بکارگیری دو عامل در کنار هم به وجود می آید. هم ماساژهای تخصصی و هم استفاده از خاصیت درمانی روغن های معطر دست به دست هم می دهند و آرامش را به فرد هدیه می کنند.

۲- بوییدن عطر

شاید بتوان گفت قدیمی ترین و آسان ترین روش آروماتراپی همین مورد باشد. در شیشه عطر شفا بخش را باز کنید و یک نفس عمیق بکشید. رایحه خوشبو تمام وجود شما را لبریز خواهد کرد.

خرید عطر اصل

۳- استفاده از بخور

می توانید از اسانس ها در دستگاه های بخور هم استفاده نمایید. به این ترتیب که بخور و یا وارمر مخصوص را روشن کنید. بعد از آن چند قطره از اسانس مورد نظر را در قسمت مخصوص دستگاه قرار بدهید. بعد از آن می توانید با استشمام بوی دل انگیز عطر مورد نظر آرامش را با تمام وجود تجربه کنید. اما اگر وارمر و یا دستگاه بخور در دسترس ندارید می توانید یک ظرف آب جوش آماده کرده و چند قطره از اسانس را درون آن بریزید. همان نتیجه را دریافت خواهید کرد. اگر دوست دارید از نزدیک و با غلظت بیشتری عطر شفابخش را استشمام کنید، می توانید در حالی که ظرف حاوی آب جوش و اسانس را بو می کنید، یک حوله بر روی سرتان بکشید، حوله از پراکنده شدن عطر جلوگیری کرده و اسانس با غلظت بیشتری به شما خواهد رسید.این مورد از موارد بسیار اثر بخش رایحه درمانی است.

۴- استفاده از خاصیت تبخیر عطر

در این روش می توانید عطر مورد نظر را بر روی پارچه و یا تکه ای پنبه اسپری کرده و آن را ببویید. به عنوان مثال می توانید از اسپری اسانس اسطوخودوس بر روی بالش خود استفاده کنید. به این ترتیب در تمام مدتی که در خواب هستید، اسانس شفابخش در کنارتان حضور دارد.حال اجازه دهید در بخش بعدی با برخی از فواید آروماتراپی آشنا شویم.

فواید عطر درمانی

تحقیقات علمی هنوز نتوانسته است با ارائه مدارک معتبر علمی چگونگی عملکرد آن را بر روی بخش های مختلف بدن نشان بدهد. اما آنچه که مشخص است این است که ترکیبات گوناگون در اسانس ها و عطرها بر روی عملکرد مغز تاثیر مثبت می گذارند. و به دنبال این اثربخشی است که فواید بی نظیر رایحه درمانی تاثیرات خود را نشان می دهد. به عنوان مثال استفاده از اسانس گیاه اسطوخودوس موجب کاهش اضطراب و در نتیجه افزایش آرامش می شود.

این تغییرات در نتیجه تغییرات شیمیایی در سلول های مغزی و ترشح هورمون های مختلف صورت می گیرد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد قبل از آنکه به خواب بروند، دوست دارند کمی از عطر اسطوخودوس را در اطراف تخت خواب خود و یا بر روی بالش خود اسپری کنند. این عمل موجب می شود تا فرد یک خواب عمیق و راحت را تجربه کند. از دیگر خواص این گیاه می¬توان به کاهش درد مفاصل در بیماری آرتروز، و همچنین کاهش درد شکم در بیماری سنگ کلیه اشاره نمود.

گیاه دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد، روغن درخت چای است. این روغن معطر در درمان آکنه پوستی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.روغن بادرنجبویه هم مانند گیاه اسطوخودوس به درمان اضطراب کمک بسیاری می کند. می توانید از آن برای داشتن یک خواب راحت کمک بگیرید.روغن ها و اسانس های دیگری هم برای درمان با اسانس وجود دارند. اما در اینجا نام آشناترین آنها که در دسترس همه می باشند، معرفی شدند.

اثرات جانبی رایحه درمانی

به طور کلی و با توجه به تحقیقات به عمل آمده، رایحه درمانی کاملا بی ضرر است. اما ممکن است برخی عوارض زودگذر را از خود نشان بدهد. به عنوان مثال ممکن است برخی از افراد درنتیجه استفاده از روغن های معطر دچار آلرژی پوستی بشوند. در این حالت پوست دچار قرمزی و یا خارش می شود. و یا اینکه برخی از افراد ممکن است در نتیجه استشمام رایحه های معطر دچار سردرد بشوند. از جمله دیگر عوارضی که ممکن است در نتیجه استفاده از روغن ها و اسانس های معطر به وجود بیاید، می توان به مواردی مانند:
سوزش چشم
– قرمزی چشم
– سوزش بینی
– مشکل در تنفس
– حالت تهوع
اشاره کرد. بهتر است قبل از آنکه این مواد مورد استفاده قرار بگیرند، تست شوند. در این حالت حتی اگر ایجاد حساسیت کنند هم، مشکل جدی به وجود نخواهد آمد. زیرا در حالت تست مواجهه با این مواد بسیار کم است. بنابراین تاثیر کم و گذرایی از خود بر جای خواهد گذاشت.

سخن پایانی

رایحه درمانی یکی از روش های مرسوم در طب مکمل است که بیشتر در کنار درمان های پزشکی به کار گرفته می شود. در این مقاله به بررسی روش های مختلف آروماتراپی معرفی شده و روش های مرسوم انجام رایحه درمانی بررسی گردید. همچنین فواید آن و در نهایت هم خطرات احتمالی رایحه درمانی مورد توجه قرار گرفت. باز هم باید تاکید کرد که هرگز نباید از آن به عنوان درمان اصلی در بیماری هایی نظیر اضطراب و افسردگی استفاده نمود. این روش ها در کنار درمان های پزشکی و همچنین با مشورت با نظر پزشک معالج انجام می شوند. از اسانس های مختلف در این روش استفاده می شود. و این روش ها در درمان ناراحتی هایی مانند اضطراب، نگرانی، اختلال خواب، کاهش دردهای مفصلی و … تاثیرات خوبی را از خود نشان داده اند. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد. با آرزوی سلامتی برای شما خواننده گرامی، متشکریم که تا پایان ما را همراهی فرمودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *