عطر پیچ امین الدوله و ماجرای عجیب نامگذاری آن

عطر پیچ امین‌الدوله
۳.۹/۵ - (۸ امتیاز)

عطر پیچ امین الدوله یا Caprifoliacea

پیچ امین‌الدوله درختچه است بالارونده که در ژاپن به‌وفور دیده می‌شود و در کشورهای شرق آسیا مانند چین، تایوان، ژاپن، کره نیز یافت می‌شود.نام این گیاه به این دلیل عطر پیچ امین‌الدوله گذاشته‌شده است که علی‌خان امین‌الدوله، صدراعظم مظفر الدین شاه قاجار دستور کاشت در باغ امین‌الدوله را داده است. این گیاه از قدیم در ایران نیز وجود داشته است و حتماً شما هم درپوشش آلاچیق‌ها یا داربست‌های چوبی این گیاه را دیده‌اید.

دلیل اسم این گونه چیست؟

نکته جالب این است‌که یاس امین الدوله در انگلیسی به معنای به عنوان خوردن شهد گل ترجمه شده و معادل فرانسوی آن chèvrefeuille به عادت بز ها (chèvres) اشاره می کند که دوست دارند شکوفه های شیرین را بخورند.

پیچ امین‌الدوله - عطر پیچ امین الدوله و ماجرای عجیب نامگذاری آن
گیاه‌شناسی عطر پیچ امین الدوله

گونه Honeysuckle از خانواده Caprifoliaceae هستند که تابه‌حال بیش از صد گونه از آن یافت شده که گونه‌هایی مانند Lonicera, Lonicera japonica, Honeysuckle, Lonicera morrow, maacki, Lonicera tatarica است.

خصوصیات پیچ امین الدوله

این‌گونه همیشه‌سبز می‌تواند تا ارتفاع ۱۰متری یا بیشتر در کنار دیوار یا تنه درختان رشد کند. گل‌های این گیاه وحشی بسیار معطر است برای همین در عطرسازی استفاده زیادی دارد و هنگام باز شدن گل‌ها به رنگ سفید و بعد از گذر زمان به رنگ زرد متمایل می‌شود.به دلیل اینکه طعم شیرینی دارد معروف به خورده شدن به دست بچه‌هاست.

خواص درمانی

این گیاه برای رفع گلودرد و بی‌خوابی مناسب است. باید به این نکته توجه شود که این گیاه مواد سمی نیز دارد اما خواص دارویی این گیاه باعث کاهش تب و برای مشکلات روده‌ای مفید است.

میوه ی یاس نوعی توت است که معمولا دارای طعم شیرین بوده، اما دارای چندین گونه کوچک سمی بوده و تعداد کمی از آنها خوراکی هستند. این اولین بوته تولید کننده توت در فصل آن است. شهد این گلها خوراکی است و از این رو نام رایج این گیاه با توجه به شهد آن می باشد.

تفاوت گل یاس و پیچ امین الدوله

هر دو بوی شیرینی دارند ولی برخی این دو را با یک نام میشناسند ولی نکته اینجاست که گل یاس یک نوع گیاه است و پیچ امین الدوله نیز گیاه دیگری است.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله با ما در میان بگذارید.

لینک‌های مفید:

فروش عطر پیچ امین الدوله

منبع: ویکی پدیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *